سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لازم ترین دانش بر تو آن است که از عمل بدان پرسیده می شوی . [امام علی علیه السلام]

 

علل ذهنی

- ضعف ذهنی و هوشی : برخی از کودکان ذاتا کند ذهن و با درجه هوشی پایین به دنیا می آیند این امر از جهتی می تواند به وراثت مربوط باشد و از حهت دیگر به شرایط محیط رحمی ، در هر دو صورت نتیجه این است که چنین دانش آموزان وضع و شرایط عادی ندارند و نمی توانند با دیگر دانش آموزان از نظر درسی به پیش روند

- کمی استعداد : همه ی دانش آموزان در همه ی دروس استعداد واحدی ندارند این امر که از جهتی دارای ریشه ارثی و فطری و از جهت دیگر مربوط به رغبت ها و محرک ها است بر این اساس نباید توقع داشت که همه ی دانش آموزان یکسان به پیش روند.

- عوامل دیگر :

- عادت به سطحی خوانی و عدم رعایت دقت در دروس

- راکد ماندن روح کنجکاوی و استعداد در فرد به علت تحقیر ها ، سرزنش ها ، تحمیل هاو ........

- خستگی های ذهنی مداوم ناشی از حفظ مطالب و مطالعات فوق العاده

اختلالات یادگیری و اقدامات درمانی

علل زیستی – جسمانی

در این زمینه از انگیزه ها و عللی میتوان نام برد که اهم آن عبارتند از

- تاخیر در رشدکه خود سبب عدم توانایی در کار و حرکت میشود برخی از کودکان از لحاظ جسمانی توانایی و آمادگی کافی برای انجام کار های مدرسه را ندارند

-نارسایی های عضوی مانند ضعف در بینایی یا شنوایی کودک ،عدم تعادل بین توانایی های بینایی و حرکتی ، اشکال در جنبه های حسی ، حرکتی ، لمسی ، اختلال در حواس

- خستگی های مزمن ناشی از بیماریهای سخت و شدید و کار و تلاش مستمر

- اختلالات جسمی ، زیستی ناشی از طرز کار و ترشع نامتعادل غده هایی چون تیروئید و هیپوفیز در این زمینه موثرند و نمی گذارند که فرد وضعی عادی در کار و تلاش داشته باشد و این خود سبب کندی کار و تحصیل می شود . یا اختلال در خواب و استراحت که حال درس خواندن را از او میگیرد و سخت بی قرارش می کندو نیز اختلال در وضع بلوغ به ویژه بروز بلوغ زود رس

- ضعف اعصاب ، که خود سبب بی حوصلگی ها ،خشم ها ، زودرنجی ها و رها کردن هدف است

گرد آورنده پوران حیدر بزرگ