علل ذهنی
- ضعف ذهنی و هوشی : برخی از کودکان ذاتا کند ذهن و با درجه هوشی پایین به دنیا می آیند این امر از جهتی می تواند به وراثت مربوط باشد و از حهت دیگر به شرایط محیط رحمی ، در هر دو صورت نتیجه این است که چنین دانش آموزان وضع و شرایط عادی ندارند و نمی توانند با دیگر دانش آموزان از نظر درسی به پیش روند
- کمی استعداد : همه ی دانش آموزان در همه ی دروس استعداد واحدی ندارند این امر که از جهتی دارای ریشه ارثی و فطری و از جهت دیگر مربوط به رغبت ها و محرک ها است بر این اساس نباید توقع داشت که همه ی دانش آموزان یکسان به پیش روند.
- عوامل دیگر :
- عادت به سطحی خوانی و عدم رعایت دقت در دروس
- راکد ماندن روح کنجکاوی و استعداد در فرد به علت تحقیر ها ، سرزنش ها ، تحمیل هاو ........
- خستگی های ذهنی مداوم ناشی از حفظ مطالب و مطالعات فوق العاده
اختلالات یادگیری و اقدامات درمانی
علل زیستی – جسمانی
در این زمینه از انگیزه ها و عللی میتوان نام برد که اهم آن عبارتند از
- تاخیر در رشدکه خود سبب عدم توانایی در کار و حرکت میشود برخی از کودکان از لحاظ جسمانی توانایی و آمادگی کافی برای انجام کار های مدرسه را ندارند
-نارسایی های عضوی مانند ضعف در بینایی یا شنوایی کودک ،عدم تعادل بین توانایی های بینایی و حرکتی ، اشکال در جنبه های حسی ، حرکتی ، لمسی ، اختلال در حواس
- خستگی های مزمن ناشی از بیماریهای سخت و شدید و کار و تلاش مستمر
- اختلالات جسمی ، زیستی ناشی از طرز کار و ترشع نامتعادل غده هایی چون تیروئید و هیپوفیز در این زمینه موثرند و نمی گذارند که فرد وضعی عادی در کار و تلاش داشته باشد و این خود سبب کندی کار و تحصیل می شود . یا اختلال در خواب و استراحت که حال درس خواندن را از او میگیرد و سخت بی قرارش می کندو نیز اختلال در وضع بلوغ به ویژه بروز بلوغ زود رس
- ضعف اعصاب ، که خود سبب بی حوصلگی ها ،خشم ها ، زودرنجی ها و رها کردن هدف است
گرد آورنده پوران حیدر بزرگ
علل اجتماعی
- فعالیت غیر درسی : گاهی دانش آموزان آنچنان سرگرم فعالیت های غیر درسی می گردند وبه آن توجه دارند که از برنامه های درسی خود عقب می مانند
- کثرت سرگرمی ها : تفریح و سرگرمی های خارج از مدرسه اگر بیش از حد نیاز دانش آموزان باشد می تواند بی توجهی و بی دقتی در یاد گیری را به دنبال داشته باشد
- معاشران نامناسب : معاشرت با دوستان بیکار وتن پرور اگر بخش مهمی از اوقات آنان را پر کند دیگر کار و فعالیت های درسی جاذبه ای برای آنها نخواهد داشت
- عدم رسیدگی والدین : عدم رسیدگی والدین یا وضع نا بسامان خانواده از علل دیگر اجتماعی است که عدم تمرکز حواس دقت و توجه و در نهایت اختلال در یادگیری را بدنبال دارد
علل اقتصادی
- فقر اقتصادی وعدم تغذیه منا سب
- غنای اقتصادی و رفا هی که تحت هدایت و کنترل افراد مدبر قرار نداشته باشد
- وضع مسکن و محیط پر از جنجا ل و سر و صدا
علل فرهنگی
- ضعف پایه درسی : گاهی اختلالات در یاد گیری بدان علت است که پایه علمی دانش آموز ضعیف می باشد.
- ضعف روش تدریس: گاهی روشهای تدریس معلم با ویژگی های روانی و فکری دانش آموزان منطبق نمی باشد و این در کار و تلاش آنان اثری منفی بر جای می گذارد.
- پایین بودن سطح فرهنگی والدین : متاسفانه بعلت بی سوادی و یا پایین بودن سطح تحصیلات و اطلاعات والدین ، آنان قادر نیستند به فرزندان خویش کمک کنندو یا از نظر درسی آنها را کنترل نمایند.
علل عاطفی
- کمبود محبت : هر فرد نیازمند به محبت است و خود را طلبکار آن میداند و اگردانش آموزی خود رادر شرایطی ببیند که مورد عنایت و محبت کافی والدین و مربیان نیست نشاط و شادابی خود را از دست میدهد و این امر تاثیر گذار بر روی کار و فعالیت های درسی او خواهد بود .
- افراط در محبت : فرزندانی که زیاد محبت می بینند لوس و خودپسند بار می آیند آنان سعی می کنند بدون درک و اندیشه ی کافی همه ی امور را بر اساس خواسته ی خود پیش برند و این خود زمینه ساز عقب ماندگی های آنها است .
- وابستگی های شدید : این هم جلوه ای از مسائل ناشی از روش غلط انضباطی والدین است که فرزندان خودرا ضعیف و ناتوان بار می آورند .
- حسادت ها : این هم مشکل بزرگی برای خانواده و هم مدرسه می باشد . دانش آموزی که به هر علت دچار حسادت باشد حال و وضعی عادی ندارد و نمی تواند چون دیگران کار و تلاش کند زیرا که افراد حسود اغلب عصبی مزاج ، زود رنج، گیج و آشفته اند و تمرکز فکری ندارند .
- ترس و اضطراب : فردی که در درون خود زمینه ی نا آرامی و اضطراب دارد نخواهد توانست در کار و زندگی و برنامه اش موفق باشد . ترس از معلم و یا والدین او را در صحنه های زندگی اجتماعی بی قرار و دلزده و افسرده می کند . طبیعی است که این امر در زندگی تحصیلی او اثر می گذارد .
اقدامات درمانی
ما در طریق درمان گاهی ناگزیر می شویم از پزشک و یا روان پزشک استفاده کنیم. زمانی به پند گویی ، مشاوره ، تذکر ، همکاری ، همدردی با دانش آموز بپردازیم.در ارتباط با خانواده گاهی به تغییر محیط ، کنترل معاشران پرداخته و زندگی اجتماعی دانش آموز را سروسامان دهیم.
زمانی ممکن است اقداماتی دیگر داشته باشیم چون ابراز و اعلام محبت ، کاستن از عده و جمعیت کلاس ، اصلاح و تجدید نظر در شیوه تدریس ، اصلاح شیوه امتحان ، کاستن از میزان کار دانش آموز ، کمک جهت رفع مشکلات خانوادگی و در گیریهای والدین، رفع تبعیض ها ، حسادت ها ، تعدیل محبت ، مراقبت در حضور و غیاب ،احیای اندیشه ووجدان ،ایجاد عزت نفس ،تامین سلامت جسم و روان، ایجاد امنیت روانی ، ایجاد زمینه برای اثبات وجود در زندگی و .........